Let op: U gebruikt Internet Explorer. Voor een optimale weergave en werking adviseren wij een andere browser te gebruiken. Zoals Microsoft Edge (Al aanwezig op uw computer) of Google Chrome.

Cliënten geven ons een

7,8

CQ-index

De Viersprong neemt deel in prestigieus EU project over het verspreiden van kennis van mentaliseren

De theorie van mentaliseren benadrukt het belang van het menselijk vermogen om betekenis toe te kennen aan het eigen gedrag en aan het gedrag van anderen. Daarbij is het inzicht in de onderliggende emoties, wensen en gedachten van de ander van groot belang. Als je begrijpt waarom de ander zich gedraagt zoals hij/zij zich gedraagt, dan ben je beter in staat op een passende manier te reageren. Binnen de Viersprong komt deze benadering expliciet terug in de MBT behandelingen.

Om dit gedachtegoed breder te verspreiden naar de wereld van het onderwijs neemt De Viersprong deel aan een Europees project. Samen met partners uit Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk zal een curriculum voor leraren en sociaal werkers op Hbo-niveau worden ontwikkeld. Verder zullen getrainde professionals door middel van train de trainer seminars in staat gesteld worden deze kennis in hun instellingen te verspreiden. Tenslotte zal worden aangegeven hoe dit nieuwe materiaal geïntegreerd kan worden in bestaande leermaterialen van instellingen op HBO niveau, zoals Social Work in Nederland. Het project wordt gesubsidieerd vanuit een Erasmus + subsidie.

Hoofddeelnemers:

Evangelische Hochschule Darmstadt, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg , Ludwig Maximilians Universität München, Alpen Adria Universität Klagenfurt, University College London (T. Nolte MD, Prof. Dr. Peter Fonagy) De Viersprong Institute/Niederlande (Dr. J. Hutsebaut)

Overige deelnemende partijen:

University Heidelberg (Prof. Dr. S. Taubner, Dr. C. Bark), Berta von Suttner Uni St. Pölten/Austria (Prof. Dr. M. Wininger), Katho – NRW, Münster (Prof. Dr. Y. Brandl), Uni-Koblenz-Landau (Prof. Dr. A. Dlugosch, M. Henter), TH-Rosenheim (Prof. Dr. J. Huber), University Helsinki/Finland (Prof. M. Kalland)