Cliënten geven ons een
7,6
CQ-index

Wachttijden overzicht

Om u zo goed mogelijk inzicht te bieden, presenteren wij de wachttijden op onze website. Deze wachttijden voldoen aan de normen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De weergegeven wachttijden zijn echter wel indicatief en u kunt hier geen rechten aan ontlenen. De voor u geldende wachttijd kan soms afwijken van het overzicht en kan afhankelijk zijn van uw zorgverzekering.

Voor cliënten van 18 jaar en ouder: Budgetplafond per zorgverzekeraar kan uw wachttijd beïnvloeden

De Viersprong heeft met alle zorgverzekeraars een contract. Wel heeft elke zorgverzekeraar een budgetplafond bepaald voor het aantal behandelingen dat de Viersprong per jaar voor deze verzekerden mag doen. Sommige zorgverzekeraars hebben meer zorg ingekocht dan andere. Dat kan er in de loop van het jaar toe leiden dat niet al onze zorg (direct) beschikbaar is voor iedereen.

Als het budgetplafond dat uw zorgverzekeraar heeft ingekocht is bereikt, kan dit betekenen dat u niet direct bij de Viersprong in behandeling genomen kunt worden. U moet dan bijvoorbeeld iets langer op intake of behandeling wachten, doordat verzekerden van uw zorgverzekeraar door de Viersprong gespreid worden toegelaten. De voor u geldende wachttijd kan daardoor soms afwijken van het wachttijdenoverzicht op de website. Wanneer het budgetplafond bereikt is zal de Viersprong dit op de website aangeven. Bij het bereiken van een budgetplafond bespreken we met de betreffende zorgverzekeraar of er mogelijkheden zijn voor uitbreiding van het plafond.

Wanneer u de wachttijd (wachtlijst) te lang vindt, dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar en te vragen om wachtlijstbemiddeling.

Wegwerken van wachtlijsten heeft ook landelijk aandacht

Zorgverzekeraars Nederland, patiëntenkoepel MIND en GGZ Nederland werken hard aan het wegwerken van wachtlijsten. Mocht die wachtlijst er toch zijn dan kunt u ook via http://www.wegvandewachtlijst.nl/ informatie krijgen hoe daar mee om te gaan.