Let op: U gebruikt Internet Explorer. Voor een optimale weergave en werking adviseren wij een andere browser te gebruiken. Zoals Microsoft Edge (Al aanwezig op uw computer) of Google Chrome.

Cliënten geven ons een

7,8

Effectiviteit lege stoel techniek versus klassieke CGT uitdaagschema’s in bestrijden van de straffende ouder modus bij BPD binnen schematherapie

Titel studie: Experimentele studie effectiviteit lege stoel techniek versus klassieke CGT uitdaagschema’s in het bestrijden van de straffende ouder modus bij BPD binnen een schematherapie.

Onderdeel van: Onderzoekslijn Schematherapie

Onderzoeksteam: Frauke van Maarschalkerweerd (Gz-psycholoog i.o.t. Specialist), Dr. Odette Brand-de Wilde (Principal Investigator), Prof. dr. Arnoud Arntz (medeverantwoordelijke hoogleraar).

Startjaar: 2016

Contactpersoon: Frauke van Maarschalkerweerd, e-mail frauke.van.maarschalkerweerd@deviersprong.nl

Samenvatting:

Met dit onderzoek willen de onderzoekers meer inzicht krijgen in welke interventies gebruikt bij Schematherapie het meest effectief zijn om de ‘straffende oudermodus’ te doen afnemen. De ‘straffende oudermodus’ is een modus die vaak voorkomt bij de borderline persoonlijkheidsstoornis en waar mensen veel last van ondervinden. De ‘straffende oudermodus’ staat in de weg om het ‘kwetsbare kind’ te herstellen en meer de ‘gezonde volwassen’ kant te ontwikkelen. Het aanpakken van de straffende oudermodus is dan ook een belangrijk onderdeel bij de behandeling van de borderline persoonlijkheidsstoornis en het verbeteren van kwaliteit van leven en het doen toenemen van het psychisch functioneren van de deelnemende cliënten.

De onderzoekers willen meer inzicht krijgen in welke interventies het meest effectief zijn om de ‘straffende oudermodus’ te doen afnemen om op deze manier de behandeling schematherapie te verbeteren en meer inzicht krijgen in de kosten en baten van deze behandeling. Tenslotte willen de onderzoekers meer inzicht krijgen in de ervaringen en opvattingen van de cliënten die de interventies krijgen. Om dit in kaart te brengen worden twee specifieke interventiemethodes, de ‘empty-chair techniek’ en ‘standaard cognitieve uitdaagschema’, met elkaar vergeleken.

<- Onderzoek